روابط ایران و امریکا

عنوان نشریه: 

تحقيقات سياسي و بين المللي :   تابستان 1394 , دوره  7 , شماره  23 ; از صفحه 117 تا صفحه 151 .

 
عنوان مقاله: 

تبيين روابط ايران و آمريکا در گفتمان سياست خارجي امام خميني (ره)

 
 
نویسندگان: 

افشاريان رحيم, اطهري سيداسداله

 
آدرس:  
 
چکیده: 

جهت گيري سياسي کشورها در قبال يک ديگر، کيفيت روابط آن ها را مشخص مي کند. سياست خارجي اصولا پديده اي برآمده از درون نظريه هاي هويتي است که بازي گران در مقام عمل نمي توانند به همکاري کارآمد و پايدار در آن نايل آيند مگر آن که به نظريه و ايدئولوژي واحد دست يافته باشند. امام خميني (ره) «اسلام» را موجوديتي متفاوت فرض مي کند تا بتواند «ديگري» را در هويت سياسي خود قوام بخشد. زبان و ايدئولوژي بر توجيه، توليد و بازتوليد هژموني و روابط نابرابر قدرت تاکيد مي کند و هدف انتقاد را توجه به عميق ترين وجه اعمال قدرت در اجتماع از رهگذر افشاي تزوير زبان مي داند. تحليل گفتمان انتقادي، به لحاظ فلسفي مبتني بر ساخت گرايي اجتماعي است که با تاکيد بر عامل انساني، واقعيت را به سازه هاي انساني تقليل مي دهد. هدف از تحليل انتقادي، کشف اين ارتباط و نشان دادن باورها و ارزش هاي ايدئولوژيکي است که به صورت عقل سليم جلوه يافته اند. بر هيچ کس پوشيده نيست که آمريکا در گفتمان امام (ره) نقش «خصم» و «غير» را بازي مي کند و اين نقش تا زمان تغيير الگوي رفتاري آمريکا پابرجاست. در پاسخ به پرسش «شرايط عادي شدن روابط دو کشور در گفتمان امام (ره) کدامند»، مولفه هايي هم چون «احترام متقابل» و «تغيير سياست هاي تقابلي خصمانه» احصا مي شود. بنابراين تلاش خواهد شد با روش توصيفي مبتني بر ابزار کتابخانه اي ضمن مرور انديشه اسلامي امام (ره) گفتمان انتقادي وي در سياست خارجي تحليل و با آزمون فرضيه پيشين، اصول کلي موردنظر اثبات شود.

 

اسکینر

باسمه تعالی

فصل دهم            باز پس نگری : بررسی فن خطابه وتغییر مفهومی

 

باید تمرکز بر مفهوم هائی شود که از آن ها برای توصیف و ارزیابی استفاده می شود.

معیارهای مربوط به کاربرد واژه در عملی معین یا در شرایط خاص انعکاس می یابد، پس کاربرد آن واژه نه تنها در جهت توصیف بلکه، در عین حال برای ارزیابی آن است.

نظریه های اخلاقی و سیاسی از مجموعه‌های واژگانی جداگانه و نسبتاً ثابت مختص به خود برخوردارند.

ممکن نمی باشد تاریخچه ای از اندیشه واحد به معنی دقیق کلمه وجود داشته باشد جز فقط تاریخچه ای از کاربرد های گوناگون که کنشگرهای مختلف در زمان های مختلف برای آنها در نظر داشته اند.

فهم مفاهیم، همان عملی است که می توان به یاری آن احتجاج کرد.

مفاهیم ما بخشی از چیزی را تشکیل می دهند که با خود به جهان می آوریم و تلاش می کنیم از آن سر در آوریم .

هیچ گونه داوری اخلاقی یا شناختی وجود ندارد که از مفاهیم ما تاثیر نپذیرفته باشد.

براساس نظر اسکینر لازم است مفاهیم هنجارین را کم تر به منزله گزاره هائی درباره جهان بلکه بیش تر به منزله ابزارها و جنگ افزارهائی برای مشاجرات ایدئولوژیک تلقی کرد.

به زغم اسکینر نباید درباره اصل فکر نگارش تاریخچه های مفهومی تردید کرد. آزادی ما را نه صرفاً به منزله محمول اعمالمان بلکه بعنوان یک شرط وجودی در برابر شرط وجودی بندگی باید ملاحظه و تفسیر کرد. اسکینر می گوید: ما در مقام نگارندگان تاریخ فلسفه نه تنها باید آماده پذیرش واقعیت تغییر مفاهیم باشیم بلکه باید آن را در مرکز کار پژوهشی خود قرار دهیم.

براساس نظر اسکینر شجره نامه‌ای از تمامی مفاهیم ارزشی وجود دارد که می تواند ردیابی و ترسیم گردد.

توصیف مجدد خطابی نشانگر وجود امکان های متعدد می باشد و برای بررسی پدیده تغییر مفهومی لازم است آن را خوب فهمید و درک کرد.

با تغییر میزان استفاده از واژگان هنجارین خاصی که در طول زمان استفاده می شود می توان نقشه پدیده تغییر مفهومی را از لحاظ تاریخی ترسیم کرد.

واژه ها طلوع و غروب می کنند و در مواردی سرانجام از صحنه محو می شوند.

اسکینر به نظریه هائی که در آن ها «زمان» به منزله یکی از عوامل تغییر ظاهر می شود عمیقاً بدگمان است .

اسکینر پیشنهاد می دهد (در مقابل تغییرات مفهومی واژه‌ها در طول زمان) جامعه نیز مورد بازیابی و ارزیابی مجدد قرار گیرد.

وقتی واژه ای در مفهوم غیر واقعی (اعم از اغراق آمیز یا ناقص)بکار برده می شود، یک راهکار مناسب این است که از واژه رقیب ( محدود کننده و اصلاح کننده)استفاده شود.

یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ دوره رنسانس ، احیا و بازنگری فلسفه خطایی جهان باستان بود.

فرایندی که در تضاد مفهومی پدید می آید: ابداع توصیف های تازه ، یعنی فراهم آوردن راههای نو برای نگریستن به اعمال کهنه.

درنهایت اسکینر سیر بررسی و ترسیم تغییرات مفهومی ، احیاناً طلوع و غروب وازگان هنجارین را امری بلند مدت قلمداد می کند.

اسکینر

باسمه تعالی

فصل دهم   امیر حبیبی دانشجوی دوره دکترای اندیشه سیاسی 

درس دکتر اسدالله اطهری

       باز پس نگری : بررسی فن خطابه وتغییر مفهومی

 

باید تمرکز بر مفهوم هائی شود که از آن ها برای توصیف و ارزیابی استفاده می شود.

معیارهای مربوط به کاربرد واژه در عملی معین یا در شرایط خاص انعکاس می یابد، پس کاربرد آن واژه نه تنها در جهت توصیف بلکه، در عین حال برای ارزیابی آن است.

نظریه های اخلاقی و سیاسی از مجموعه‌های واژگانی جداگانه و نسبتاً ثابت مختص به خود برخوردارند.

ممکن نمی باشد تاریخچه ای از اندیشه واحد به معنی دقیق کلمه وجود داشته باشد جز فقط تاریخچه ای از کاربرد های گوناگون که کنشگرهای مختلف در زمان های مختلف برای آنها در نظر داشته اند.

فهم مفاهیم، همان عملی است که می توان به یاری آن احتجاج کرد.

مفاهیم ما بخشی از چیزی را تشکیل می دهند که با خود به جهان می آوریم و تلاش می کنیم از آن سر در آوریم .

هیچ گونه داوری اخلاقی یا شناختی وجود ندارد که از مفاهیم ما تاثیر نپذیرفته باشد.

براساس نظر اسکینر لازم است مفاهیم هنجارین را کم تر به منزله گزاره هائی درباره جهان بلکه بیش تر به منزله ابزارها و جنگ افزارهائی برای مشاجرات ایدئولوژیک تلقی کرد.

به زغم اسکینر نباید درباره اصل فکر نگارش تاریخچه های مفهومی تردید کرد. آزادی ما را نه صرفاً به منزله محمول اعمالمان بلکه بعنوان یک شرط وجودی در برابر شرط وجودی بندگی باید ملاحظه و تفسیر کرد. اسکینر می گوید: ما در مقام نگارندگان تاریخ فلسفه نه تنها باید آماده پذیرش واقعیت تغییر مفاهیم باشیم بلکه باید آن را در مرکز کار پژوهشی خود قرار دهیم.

براساس نظر اسکینر شجره نامه‌ای از تمامی مفاهیم ارزشی وجود دارد که می تواند ردیابی و ترسیم گردد.

توصیف مجدد خطابی نشانگر وجود امکان های متعدد می باشد و برای بررسی پدیده تغییر مفهومی لازم است آن را خوب فهمید و درک کرد.

با تغییر میزان استفاده از واژگان هنجارین خاصی که در طول زمان استفاده می شود می توان نقشه پدیده تغییر مفهومی را از لحاظ تاریخی ترسیم کرد.

واژه ها طلوع و غروب می کنند و در مواردی سرانجام از صحنه محو می شوند.

اسکینر به نظریه هائی که در آن ها «زمان» به منزله یکی از عوامل تغییر ظاهر می شود عمیقاً بدگمان است .

اسکینر پیشنهاد می دهد (در مقابل تغییرات مفهومی واژه‌ها در طول زمان) جامعه نیز مورد بازیابی و ارزیابی مجدد قرار گیرد.

وقتی واژه ای در مفهوم غیر واقعی (اعم از اغراق آمیز یا ناقص)بکار برده می شود، یک راهکار مناسب این است که از واژه رقیب ( محدود کننده و اصلاح کننده)استفاده شود.

یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ دوره رنسانس ، احیا و بازنگری فلسفه خطایی جهان باستان بود.

فرایندی که در تضاد مفهومی پدید می آید: ابداع توصیف های تازه ، یعنی فراهم آوردن راههای نو برای نگریستن به اعمال کهنه.

درنهایت اسکینر سیر بررسی و ترسیم تغییرات مفهومی ، احیاناً طلوع و غروب وازگان هنجارین را امری بلند مدت قلمداد می کند.

جنگ

دیوید فروم
اتلانتیک

عواملی همچون فرض های اشتباه، اطلاعات ساختگی، جهل فرهنگی و عدم برنامه ریزی باعث شدند که حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نتیجه ای فاجعه بار به همراه داشته باشد. در روزهای اخیر حرف های زیادی در مورد درگیری نظامی با ایران شنیده ایم. من به عنوان یکی از حامیان اصلی حمله به عراق معتقدم که جنگ احتمالی با ایران دستاوردهای بسیار بدتری برای منطقه خواهد داشت. شاید باورش سخت باشد که دولت ترامپ واقعا به دنبال برنامه ریزی برای اقدام نظامی علیه ایران باشد. من در سال ۲۰۰۳ از حمله به عراق پشتیبانی کردم، زیرا ادعاهای دولت بوش در مورد تلاش رژیم صدام حسین برای ساخت تسلیحات اتمی را باور کرده بودم. در صورتی که ائتلاف تحت هدایت آمریکا به اهداف خود دست پیدا کرده بود، بدون شک جهان به محلی بهتر برای همه تبدیل می شد. ما هنوز پاسخ این سوال را نمی دانیم که آیا با تصمیمات آگاهانه تر و منابع بیشتر دست یابی به این اهداف امکان پذیر می‌شد یا خیر. البته سیستم سیاسی آمریکا در سال ۲۰۰۳ حاضر نبود که منابع بیشتری در این زمینه فراهم کند. ما نمی توانیم به طور قاطع ادعا کنیم که کدام تصمیمات می توانستند به نتایج بهتر در عراق منجر شوند. ما در دولت بوش تصور می کردیم که آمادگی فراهم کردن آینده ای بهتر برای عراق را داریم. اما ایده های ما احمقانه و متکبرانه بودند. جنگ عراق نتایجی را به همراه داشت که برای آمریکا، عراق و منطقه خوب نبودند. دو دهه بعد هنوز شاهد عواقب این تصمیم اشتباه در منطقه هستیم و ضربه بزرگی به اعتبار آمریکا وارد شده است. علاوه بر این، باید به هزینه های انسانی و اقتصادی این جنگ برای آمریکا و خاورمیانه اشاره کرد. بنابراین، در شرایط کنونی قابل تصور نیست که آمریکا دوباره اشتباه قبلی خود را در مقیاسی بسیار بزرگتر تکرار کند. آمریکا در مقایسه با گذشته متحدان محدودی در مقابل ایران دارد و هیچ کس در مورد عواقب احتمالی اقدام نظامی علیه ایران فکر نکرده است. به نظر می رسد که تهدیدات روزهای اخیر دولت ترامپ علیه ایران اغراق آمیز هستند. ترامپ علاقه ای به مداخلات نظامی ندارد. او تلاش کرده است که سربازان آمریکایی را از سوریه و افغانستان خارج کند. بعید به نظر می رسد که ترامپ جنگ تمام عیاری را در مقابل یک کشور ۸۰ میلیونی آغاز کند. اما جنگ کلامی می تواند به سرعت به جنگ های واقعی منجر شود. ممکن است برخی مشاوران نزدیک ترامپ به دنبال تحریک ایران برای حمله به سربازان آمریکایی در منطقه باشند. در این صورت احتمال شروع جنگی بزرگتر از جنگ عراق وجود دارد که نتیجه آن به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست. دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۰۳ پیش بینی کرد که مردم عراق از ما استقبال خواهند کرد. شیعیان عراقی بعد از جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۰ چندین بار علیه رژیم صدام حسین قیام مسلحانه کرده بودند. کردستان عراق نیز تقریبا منطقه مستقلی بود و رابطه خصمانه ای با رژیم صدام داشت. دولت عراق در منطقه منزوی شده بود. نیروهای نظامی و امنیتی عراق بی روحیه و غیر قابل اطمینان بودند. اما جرج دبلیو بوش برای حمله به عراق از کنگره آمریکا مجوز دریافت کرد. آمریکا سپس ائتلاف نظامی را تشکیل داد که در آن بریتانیا و متحدان دیگر از جمله استرالیا، لهستان و اسپانیا حضور داشتند. دیگر متحدان آمریکا از جمله آلمان و کانادا نیز قول دادند که به بازسازی عراق کمک کنند. بوش حتی حمایت مردم آمریکا را نیز جلب کرد. در ماه های منتهی به جنگ بالغ بر نیمی از مردم از تصمیم دولت حمایت کرده بودند. حتی رهبران دموکرات ها از جمله جان کری و هیلاری کلینتون نیز رای مثبت به این پروژه دادند. اما حمایت مردم و متحدان آمریکا از این جنگ به موفقیت منجر نشد. ترامپ در حال حاضر هیچ اختیار قانونی برای اقدام نظامی علیه تهران در اختیار ندارد. از سوی دیگر، دولت ترامپ هیچ متحدی در مقابل ایران ندارد. در واقع، بسیاری از متحدان آمریکا شامل اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک، کره جنوبی و کشورهای دیگر تحت مجازات های تجاری دولت ترامپ قرار گرفته اند. مهم ترین متحد نظامی آمریکا یعنی بریتانیا نیز درگیر فرایند خروج از اتحادیه اروپا است. منابع دولت این هفته گزارش هایی در مورد آمادگی نیروهای تحت حمایت ایران در منطقه برای حمله به سربازان آمریکایی منتشر کردند. اما نمی توان واکنش نظامی آمریکا را حتی در صورت صحت داشتن این اطلاعات توجیه کرد. مقامات تهران نشان داده اند، در صورتی که دولت ترامپ دست به حملات هوایی علیه مراکز نظامی حساس ایران بزند، می توانند به راحتی متحدان آمریکا در منطقه را هدف بگیرند. دولت ترامپ هیچ توجیهی برای شروع جنگ با ایران ندارد. رژیم صدام حسین به مدت ده سال شرایط ذکر شده در تواقق نامه آتش بس ۱۹۹۱ را نقض کرده بود. این توافق نامه جنگ اول خلیج فارس را پایان داد. عراق دوباره در سال ۱۹۹۴ کشور همسایه خود یعنی کویت را تهدید کرد. آن ها تعدادی عملیات نظامی غیر قانونی علیه کردها انجام دادند. علاوه بر این، در سال ۱۹۹۶ یک برنامه مخفی تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در عراق کشف شد. بغداد همچنین تحریم های بین المللی را از طریق رشوه دور زده بود. اما آمریکا امروزه با شرایط متفاوتی روبرو است. دولت ترامپ توافق هسته ای چند جانبه با ایران را ترک کرد. اگرچه این توافق نقاط ضعفی داشت، اما تا کنون ایران به تمام بندهای آن پایبند بوده است. ایران هنوز از خطوط قرمزی عبور که توجیه کننده اقدام نظامی باشند، عبور نکرده است. در جنگ احتمالی با ایران فقط اسرائیل و کشورهای خلیج فارس از آمریکا حمایت خواهند کرد. احتمالا محبوبیت دولت ترامپ در داخل آمریکا کاهش پیدا خواهد کرد. واقعیت این است که بیشتر مردم آمریکا به رهبری ترامپ اعتماد ندارند. همچنین در دولت ترامپ شخصیتی وجود ندارد که مورد احترام همه مردم باشد. بی کفایتی دولت ترامپ در انجام وظایف حتی کوچک نشان می دهد که چه نگرانی هایی در مورد یک حمله زمینی علیه ایران وجود خواهد داشت.

مطالعات اسلامی

مطالعات اسلامی در ایران هم از حیث روش شناختی و هم از حیث موضوعی بسیار ضعیف است. آنچه صورت می گیرد بیشتر جنبه توصیفی و حاشیه نویسی دارد. مراکزی هم که برای ترویج و گسترش این تفکر ایجاد شده اند کار شاخصی انجام نمی دهند. اما در حالت کلی مستشرقین به دلیل توجه به روش علمی تصویر بهتری از فضای کلی فکری مسلمانان ارائه دهند. همانطورکه برخی خوانندگان در بالا اشاره کرده اند، اگر توضیحی از کتاب داده می شد بهتر میشد قضاوت کرد.

نقد کتاب ایران و مدرنیته دکتر اسد الله اطهری

باسمه تعالی

بررسی کتاب ایران و مدرنیته

اثر دکتر سید اسد الله اطهری

امیررضا حبیبی

 دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی

 

 

 

«عباس میرزا »
فتحعلی شاه عباس میرزا را به ولایتعهدی انتخاب و به حکومت آذربایجان منصوب و به او لقب نایب السلطنه اعطا کرد. عباس میرزا فرزند فتحعلی شاه در 10 سالگی به عنوان نایب السلطنه تعیین می‌شود و به دارالسلطنه تبریز می‌رود. وی از کودکی تحت تعلیم میرزا عیسی قائم مقام اول قرار داشت. عباس میرزا که در 11 سالگی به حکومت آذربایجان منصوب شد، میرزاعیسی قائم مقام اول به عنوان وزیر به همراه وی به آذربایجان رفت.
در زمان عباس میرزا دستگاه دولتی به استفاده از نهادهای کهن روی آورده، ارتش از سازماندهی برخوردار نیست، مشکلات و مواجهه با روسیه، سؤال از انحطاط و عقب ماندگی را موجب می‌شود و عباس میرزا را متوجه اولین اصلاحات دولتی از بالا می‌کند. اصلاحاتی که در آن گروه نوساز به دنبال ایجاد دولتی مقتدر است. شکست‌های پیاپی فتحعلی شاه از روسیه تزاری، ولخرجی های شاه و درباریان، آشفتگی اوضاع اقتصادی و ظلم به مردم باعث آماده شدن بستر ولو به صورت اندک و ابتدایی جهت اقدامات اصلاحی گردید:
- شکست از روسیه: آغاز نوسازی از بالا
شکست ایران در جنگ با روسیه موجب شد تجددخواهی از آذربایجان آغاز گردد. تأسیس مراکز نظامی و اقامتگاه خبرگان نظامی و دیپلماتیکی خارجی در تبریز آغاز تجدد بود.
سؤالی که بر اساس الگوی اسپریگنزی در ذهن عباس میرزا مطرح شد این بود که چرا ایران عقب مانده است؟
- اصلاحات در حوزه نظامی اداری:
عامل عمده عقب‌ماندگی فرودستی بنیه نظامی بود. بنابراین مطمئن ترین راه تجدید حیات ملی ایجاد ارتش قوی و تجدید سازمان شده بود: آموزش نظامیان، آموزش نحوه تولید اسلحه‌ها و به کارگیری آنها، احداث کارخانجات ادوات نظامی و ...
- بعد نرم‌افزاری اصلاحات:
عباس میرزا نتوانست میان سنت و تجدد در ارتش ایران سنتزی ایجاد کند.
عباس میرزا از ابعاد فکری، اجتماعی، بهداشتی، اقتصادی، ذهنی، قضائی و حقوق بشری غافل نبود و در صدد اصلاحات در آن حوزه ها برآمد: تأسیس چاپخانه، ترجمه متون غربی، تأسیس مدارس و ... .
عباس میرزا به همراه میرزا عیسی قائم مقام در ایجاد نهضت علمی سهم بزرگی داشت. دعوت از صنعتگران اروپایی، بها دادن به هنر و عدل و داد و حقوق بشر و اقلیت ها از دیگر اقدامات عباس میرزا بود.
-  هدف اصلاحات از بالا:
هدف اصلاحات از بالا و مبارزه در رژیم، ایجاد یک دولت کارآمد بود.
 موانع اصلاحات عباس میرزا:
- موانع داخلی: مخالفت طبقات مربوط به ساختار دولت قدیم و تابو‌های فرهنگی، عدم اجماع میان نخبگان حاکم، رقابت بین اعضای هیأت حاکمه.
- موانع خارجی: تضاد منافع فرانسه، روسیه، انگلستان در امور ایران موجبات کارشکنی در اصلاحات را فراهم آورد.
«قائم مقام»
عباس میرزا از کودکی تحت تعلیم میرزاعیسی قائم مقام اول قرار داشت و به عنوان وزیر به همراه عباس میرزا به آذربایجان رفت. عباس میرزا به همراه میرزاعیسی قائم مقام در ایجاد نهضت علمی سهم بزرگی داشت.
سید ابوالقاسم قائم مقام: تلاش برای وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی
سید ابوالقاسم قائم مقام فرزند میرزاعیسی بود. وی صدراعظم ایران، سیاستمدار، ادیب و شخصیت تأثیرگذار ایران در عرصه حکومت و سیاست و ادب و هنر بود.
عباس میرزا در بستر مرگ، میرزا ابوالقاسم را وزیر محمدمیرزا قرارداد. قائم مقام موفق شد محمدشاه را به تخت نشانده و خود مقام صدرات را عهده دار شود.
میرزا ابوالقاسم قائم مقام به اصلاحات ادامه داد: شناسائی متغیرهایی که از کارآمدی دولت می‌کاهد، اصلاح امور مالیه، دفاع از تمامیت ارضی، حمایت از اقتصاد و پیشرفت‌های فرهنگی و مقابله با روحانیت، اصلاحات در ارتش، صنایع نو و معادن، گسترش مراودات علمی، عدم اعطاء امتیاز به دول بیگانه، استفاده از دیپلماسی در راستای تأمین منافع ملی، افزایش توان و قدرت ملی، محدودیت دخالت روحانیون در امور مملکتی و ...
«امیرکبیر »
امیرکبیر و تجدد
با به قدرت رسیدن امیرکبیر (منصوب شدن به منصب صدراعظمی) با وجود اینکه کورسوی تجدد (گسترش علم و ... ) و تحول آغازیدن کرده بود ولی با این حال انحطاط داخلی مشکلات مربوط به بحران رخنه قدرت دولت در نواحی دور و مداخله قدرت‌های خارجی در جامعه آن زمان ناصری بیداد می کرد.
لذا امیرکبیر اصلاحات اساسی را شروع کرد: نوآوری در نشر و چاپ و ...، صنایع، پاسداری از هویت ملی و سیاسی ایران، مبارزه با مظاهر فساد اخلاق مدنی.
پرسش امیرکبیر از عقب ماندگی و علل انحطاط ایران بود و به زعم او راه‌های برون رفت از آن، تحول در حوزه های فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، قضائی و نظامی و ... می‌باشد.
- تجدد فکری: توجه به فرهنگ و نشر دانش و گسترش فنون و زبان های خارجی، رونق نهضت ترجمه، چاپ روزنامه‌ها، مجلات، تأسیس دارالفنون
- تجدد سیاسی: منع دخالت روحانیون در سیاست و اصلاحات، قانونمندی سیستم سیاسی، آمیزش اخلاق و قدرت، لغو آیین بست نشینی و ... .
امیرکبیر حوزه محدودیت دخالت روحانیون در امور مملکتی را که در زمان قائم مقام به حوزه نظامی محدود می‌شد به حوزه سیاسی بسط داد.
به رسمیت شناختن حقوق سیاسی مردم و حتی اقلیت ها و رعایت حقوق بشر و ردّ دخالت خارجی و ...
- نظریه دولت قدرتمند: مقابله با فتنه بابی‌ها، سرکوب شورش های داخلی و بسط قدرت مرکزی، قطع دستان رشوه خواران، دزدان و بستن بساط خرافه ها مانند قمه زنی عاشورا و...
امیرکبیر مصمم بود تشکیلات اداری را یکسره اصلاح کند.
- اصطلاحات اقتصادی و نظامی: سر و سامان دادن به وضعیت مالی مملکت، پیشرفت تجارت و بازرگانی، توسعه صنایع و کارخانجات، بر پایی ارتش دائمی، واکسیناسیون، آب شرب و ...
- سیاست خارجی: تأمین و حفظ منافع ایران، اقتدار وزارتخانه امور خارجه، تأسیس سفارتخانه‌های دائمی، موافقت‌نامه‌های بین‌المللی، قانونمند کردن قدرت خودکامه، ضابطه‌مند کردن امور، عقلانی کردن حیات اجتماعی و ...
«امین الدوله»
اصلاحات میرزا علی خان امین الدوله
آخرین صدراعظم اصلاح طلب عصر مشروطه، آشنا به زبان های خارجی، سابقه همکاری در دستگاه بوروکراتیک
اقدامات اصلاحی و نوگرایانه             استمرار اقدامات قائم مقام و امیرکبیر
نقطه عزیمت               آموزش و پرورش
مسدود کردن راههای چپاول سرمایه‌های مملکت توسط مفت خوران و درباریان، بهره گیری از نظر کارشناسان برای بهبود اوضاع ایران، تأسیس کارخانجات و صنایع و ... از جمله اقدامات وی بود.

        با احترام – امیررضا حبیبی

ایران و مدرنیته مجدی

نقد کتاب ایران و مدرنیته دکتر سید اسد الله اطهری

نقد شکلی و محتوایی فصل اول

دانشجو مهرسا مجدی

در پیش‌گفتار نیم‌فاصله‌ها رعایت نشده است. مانند نظام‌مند، تاریخ‌نگار و ...  ، بجای من می‌شود نوشت این‌جانب یا حقیر و ... افتادگی / تواضع رعایت نشده است.  غلطهای تایپی وجود دارد مؤلفه‌های درست است.

فصل اول

رعایت نیم فاصله‌ها ـــ می‌گردد، تجار و (فاصله زیاد است )، آگاهی، تأسیس، کامن لا، جوامع شد، شده، به دنبال، برنامه‌ریزی، مسیری طی شد (به صورت خطی طی شده بود) ، می‌کردند، جسماً غلط است فقط به صورت جسم یا بدنه، از نخستین کشورهای اسلامی بود که به وجود آمد، صفحه20، کامل‌تری، در غرب می‌گذشت، حکم فرماست، پریشیدگی (مهمتر پریشانی آورده شود) ، صفحه23 می‌کرد، صفحه 25 بهره‌برداری کردند، ارجاعات در کتابها به صورت متنی می‌باشد نه پاورقی (فوکوستا، 1379:  (، پایه نوی (بهتر است نظم نوین جامعه) نوشته شود، ژاپنی‌ها در نبرد جنگ جهانی دوم از داعش بدتر بودند یا قومی خون‌خوار بودند حتی به زنان حامله نیز رحم نکردند. رجوع شود به کتاب جنگ جهانی دوم نبرد ژاپن و امریکا در === چین  ) صفحه 26 پاراگراف سوم؟؟ صفحه 27 « شگون‌ها »، 27 پاراگراف دوم به اضافه با دور ماندن، بی‌خبر نیم فاصله، و به رشد درونی برسد؛ صفحه 28 آگاهی، پاراگراف آخر یا اضافه است باید به بشریت صنعتی، و یا اینکه در انتظار سرنوشتی بدتر از چین باشند. رویارویی (رو در رو شدند) یارویارو شدند، گذشته‌گرایی (نیم‌فاصله می‌خواهد) صفحه 29.

صفحه 30 عکس العمل‌ها (نیم فاصله)، طبقه‌بندی، می‌کرد، رده‌بندی، بی‌اعتبار، تقسیم‌بندی، گسست‌شدن

صفحه 31 تقسیم‌بندی، طبقه‌بندی،

صفحه 33 : سلطان سلیم سوم، سلطان محمود دوم، مدحت پاشا، ضیاء پاشا

صفحه36 سلطان عبدالمجید یا عبدالحمید؟ این طرف === ترکیه نخستین کشور، و سیاسی (فاصله)، نمی‌کرد(نیم‌فاصله)، خط‌کشی (نیم فاصله) سنت‌گرایی(نیم فاصله)، عمل کرد، بود، راند، صورت‌بندی (نیم فاصله)

صفحه 35 : از دو بار تکرار شده، شعله‌ور (نیم‌فاصله)

صفحه 36: عقل‌گرایی (نیم‌فاصله)

صفحه37: ابوریحان بیرونی سکویه، رازی، در مقابل عقمانی بود (باز اضافه است)، سنت‌گرایانه (نیم‌فاصله)، تمدن‌سازی، مغول‌ها، صفحه 38: شیعه‌گرایی (نیم فاصله)، ترور پادشاه(فاصله)، کذسیس (تأسیس درست است)، 14 مرداد (ماه اضافه است) ، صفحه 39 : سرمایه‌داری (نیم‌فاصله) صفحه40: پیش داخلی مطرح( فاصله برداشته شود)، خارجی توسعه( فاصله برداشته شود)، جریان‌های قبلش فاصله می‌خواهد، قبل این فاصله می‌خواهد، مکتب فکری (فاصله برداشته شود)، وسعت آفریدی (نیم‌فاصله)، غرب‌ستیزی (نیم‌فاصله)، صفحه 41 غرب‌ستیزی (نیم‌فاصله)، سرمایه‌داری (نیم‌فاصله)‌، توسعه درون‌زا (نیم‌فاصله) دیکتاتوری‌های، سمایه‌داری دولتی، درون‌زا (نیم‌فاصله)، سرمایه‌داری، رهایی بخش‌ترین افکار، دین‌خو (نیم‌فاصله) عقب‌ماندگی (نیم‌فاصله)، صفحه42: اندیشه‌هایی است، آرامش دوستدار نمی‌گوید؟؟، فاصله 1218 کم شود، عقب‌ماندگی، توسعه‌نیافتگی(نیم‌فاصله)، === قبلش فاصله می‌خواهد، قبل تست فاصله می‌خواهد، نقد گذشته(فاصله نمی‌خواهد)، آینده، خط کسی (نیم‌فاصله)، صفحه44: تست‌ها (نیم فاصله )، اندک‌اندک (ویرگول حذف شود)، زیست بومی (فاصله می‌خواهد)، داد و ستد انسان (فاصله حذف شود)، صفحه 45 به کاربردنش، اما نه اثری (درست است) صفحه 46: سیاست‌هایی (نیم فاصله ) ، غربی‌ها (نیم‌فاصله)، صفحه 47 : تجدد طلبی(نیم‌فاصله )، سنت‌گرایان (نیم‌ فاصله)، صفحه 48: اسپریگنز صحیح است (کستیر صفحه )، می‌کند (نیم فاصله) ، تحلیل‌گر (نیم فاصله)، صفحه 49: دسته‌بندی (نیم فاصله) ، نظریه‌پرداز (نیم فاصله) نظریه‌پردازان (نیم فاصله)، صفحه50: توسعه نیافته و توسعه‌یافته (نیم فاصله) ، منابع فصل اول به آخر اضافه شود یعنی در آخر منابع و مأخذ آورده شود نه فصل به فصل .

به طور کلی در فصل اول، به بیان مسئله می‌پرازیم که در آن می خواهیم چه بیان کنیم و در نهایت به کجا برسیم همانگونه که پیداست فصل اول فصل کلیات و مفاهیم است بهتر بود که بعد از بیان مسئله به سراغ پیشینه تحقیق رفته و کتابهای گذشته بر اساس به روز شده آورده می‌شد ـ تعاریف مفاهیم خیلی بهتر بود که از اول در این فصل به آن اشاره می‌شد، === و حتی فصول بهتر بود در کل فصل اول شامل دو فصل می‌باشد که بهتر بود از هم جدا می‌شد و در آخر فرق پژوهش شما با پژوهشهای دیگر به صورت پررنگ بیان می‌شد.